رمان خوان

معرفی رمان های برتر به همراه تحلیل هر کدام

رمان خوان

معرفی رمان های برتر به همراه تحلیل هر کدام

۹۰ درصد افراد در ایران بدون آگاهی نویسندگی را شروع می‌کنند/ کار کتاب اولی‌ها دیده نمی‌شود


در خیال بسیاری از ما رمان و داستان نویسی کار ساده‌ای است؛ اما این هنر فنونی دارد که باید از آنها آگاه بود و به کارشان گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نویسندگی نوعی فکر کردن است که با چیدن کلمات در کنار یگدیگر داستانی را خلق می کند که شاید در ذهن هیچ کسی شکل نگرفته باشد. رمان نویسی و داستان نویسی از دیرباز به شیوه های گوناگون وجود داشته است؛ زیرا اگر داستان ها و افسانه های کهن نوشته نمی شد  قطعا نسل به نسل هم منتقل نمی شد.

شاید در خیال بسیاری از ما  رمان و داستان نویسی کار ساده ای است و روایت یک داستان که در ذهن ما شکل گرفته و نوشتن آن روی کاغذ ما را تبدیل به نویسنده می کند؛ در نگاه اول این امر ممکن است اما نویسندگی هم مهارت های خاص خود را می طلبد.

بدون آگاهی شروع به نوشتن نکنیم

آرایش, بیان و نگارش درست کلمات و واژه ها و استفاده درست از آن ها که در مجموع درست نویسی را تشکیل می دهد, از بخش های مهم داستان نویسی است و اگر رعایت نشود داستانی نامفهوم و نامناسب را شکل می دهد. در صنعت نشر خصوصاً در اروپا و آمریکا به کتاب هایی داستانی رمان گفته می شود که بیش از 300 صفحه باشد. این موضوع باعث می شود شخص نویسنده خود را مقید به تعداد صفحات کند تا بتواند داستان خود را با  عنوان رمان عرضه نماید، ولی این مقید کردن تاحدودی از تمرکز بر روی درست نویسی کم می کند و کاهش تمرکز بر روی درست نویسی با کاهش کیفیت اثر همراه خواهد بود. در نتیجه تنها اگر قصد روایت داستانی را دارید باید توجه خاصی به کیفیت آن داشته باشید.

بسیاری از ما در وجود خود نویسنده ای داریم که در زمان های مختلف خود را نشان می دهد. بسیاری از ما اگر قلمی در دست بگیریم، می‌توانیم متن های گوناگون را که در ذهن داریم، بنویسیم. برخی از ما این نویسنده را پرورش می دهد و آن را به کمال می رساند و در نتیجه کتاب ها, رمان ها و داستان هایی می سازد که مردم جهان را شگفت زده می کند؛ اما برخی این نویسنده را پرورش نداده و با همان سواد کم سعی در تولید کتاب دارند که ادامه دار شدن این مسئله خود ضربه ای به ادبیات و داستان نویسی است.

مهدی رضایی نویسنده و مدرس داستان نویسی درخصوص بهبود نویسندگی و یادگیری بهتر فنون داستان نویسی نویسندگان تازه کار  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در کشورهای خارجی زمانی که شخصی قصد ورود به هنری را داشته باشد, دوره هایی را می گذراند. برای نمونه در آمریکا کلاس های نویسندگی خلاق بسیار مخاطب دارد. البته این کلاس ها فقط مرتبط به داستان نویسی نیست و هر شخصی در هر رشته ای باید یک دوره نویسندگی خلاق بگذراند تا حتی اگر در رشته خود مقاله ای می نویسد، طوری باشد که برای خوانند جذاب بوده و در نوشته خود خلاقیت به خرج دهد.

آموزش نویسندگی خلاق

وی ادامه داد: متأسفانه در ایران ۹۰ درصد افراد بدون آگاهی شروع به نوشتن می‌کنند. حتی داریم نویسندگانی که ۴ یا ۵ کتاب و رمان نوشته و عرضه کردند، اما زمانی که در کلاس‌های داستان نویسی شرکت می‌کنند و با اصول آن آشنا می‌شوند، می‌گویند که گویا تازه از نو شروع کرده اند.

رضایی با اشاره به اینکه رشته تخصصی ادبیات داستان نویسی از دانشگاه‌ها حذف شد، بیان کرد: به یاد دارم در دوره‌ای در دانشگاه تربیت مدرس کرج رشته ادبیات تخصصی و داستان نویسی برگزار می شد، اما به دلایلی این رشته حذف شد در صورتی که این رشته در کشور‌های گوناگون به صورت آکادمیک دنبال می‌شود. با این حال ما نویسندگان بسیار موفقی در کشور داریم که آثار آن‌ها از آثار نویسندگان خارجی بسیار بهتر و بالاتر است، ولی نبود یک فرآیند در حلقه داستان نویسی سبب به وجود امدن سردرگمی می‌شود.بدون آگاهی شروع به نوشتن نکنیم

وی افزود: من دوستان تک کتابی زیاد دارم که با انتشار اولین کتاب خود می‌گفتند در ادبیات تحولی ایجاد خواهند کرد؛ اما کارهایشان دیده نشد. در مجموع کار کتاب اولی‌ها دیده نمی‌شود. هرچند ما سعی داریم نویسندگان ناشناس را در ماهنامه و سایت خود معرفی کنیم، اما باید نهاد‌های دولتی برای کتاب اولی‌ها کلاس‌های رایگانی در این خصوص برگزار کنند تا اصول آن را فرا گیرند.

رضایی در خصوص فراگیری اصول داستان نویسی کتاب اولی‌ها و اختصاص زمانی برای معرفی آنها گفت: اگر نهاد‌های دولتی چنین امکانی را فراهم کنند، افرادی کار‌های خود را آورده، نقد می‌شوند و سعی در ارائه آثار بهتری می‌کنند و حتی اگر نویسندگان خوب هم شرکت کنند، تشویق شده و به روند کار خود ادامه می‌دهند. ما نویسندگانی داریم که در سن ۶۰ سالگی هم اولین کتاب خود را می‌نویسند، اما با وجود تجربه بالای این افراد هنوز آن‌ها را نویسندگان جوان می‌دانیم. ساراماگو نیز نویسنده‌ای بود که در سن ۶۰ سالگی با تجربه‌های بالایی اولین کتاب خود را نوشت و جایزه نوبل را از آن خود کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

رمان سعید تشکری درباره واقعه کشتار مسجد گوهرشاد منتشر شد


رمان سعید تشکری درباره واقعه کشتار مسجد گوهرشاد منتشر شد

رمان «اوسنه ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری توسط انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «اوسنه ی گوهرشاد» نوشته سعید تشکری، توسط انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یکی از عناوین مجموعه «رمان انقلاب اسلامی» است که این ناشر چاپ می‌کند که در صفحه اول، عنوان «رمانک فانتزی» را همراه دارد.

عرضه این کتاب از سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد و تعدادی داستان کوتاه به‌هم پیوسته را در بر می‌گیرد که در کنار هم تشکیل یک رمان یا رمانک فانتزی با موضوع انقلاب اسلامی می‌دهند.

در داستان این کتاب، گوهرشاد بیگم بانی ساخت مسجد گوهرشاد در مشهد، پس از هزار سال به این مسجد می‌آید و با ملکه‌ای روبرو می‌شود که می‌خواهد مسجد گوهرشاد را خراب کند...

نامه عاشقانه سایت محمدضا تیموری

در کتاب «اوسنه ی گوهرشاد» روایت‌هایی درباره مسجد گوهرشاد، دوران تجدد رضاخانی، واقعه کشتار مردم در این مسجد، شهر پاریس و … ارائه می‌شود و داستان‌هایی موازی در قرون گذشته و معاصر مقابل خواننده گذاشته می‌شود.

عناوین بخش‌ها یا داستان‌های این کتاب به ترتیب عبارت است از:

«پاریس، قرن نوزده!»، «بازگشت به حال»، «مولن روژ»، «آنتراکت…»، «اون قدیما… خیلی قدیم»، «ملاقات تاریخی!»، «شک…»، «یک یادداشت قدیمی…»، «اهالی دل!»، «اُوقُواق پغی! [خداحافظ پاریس!]»، «تناقض»، «کمی خلاصه»، «گنده‌لات‌ها…»، «در راه مشهدالرضا!»، «پاریس کوچولو...»، «من و شما...»، «این پاریس کجا، اون پاریس کجا؟!»، «مسافران اروپا در راه مشهد»، «آرزوهای بزرگ!»، «واسه همه لات واسه ما شوکولات»، «جوانمرد»، «کوچه‌های داغدار»، «زمان حال... من و شما»، «پاکروان‌ها و پرسه در مشهد»، «خرید عروسی»، «یه گشت و گذار معمولی»، «کمی قبل! [آنچه خواندید]»، «کمی بعد! [آنچه خواهید خواند]»، «مولن روژ در مشهد»، «محرم نزدیک است»، «جشن بالماسکه»، «ماه من ماه گردون»، «گوهرشاد، شاهد بی‌رحمی»، «ملاقات دونفره در کوهسنگی، پاکروان و اسدی»، «واقعه گوهرشاد»، «خاطرات یک راوی... [یا خاطرات شیخ بهلول]»، «گفتگوی صمیمی با یکی از قهرمانان قصه...»، «ادامه فصل ۳۶ [خاطرات یک راوی]»، «گوهرشاد در مسجد گوهرشاد»، «منزل میرزامحمود»، «میهمانان تاریخ در دفتر کاتب»، «سوءظنِ دوباره»، «عروس!»، «عروس اصلی!»، «گوهرشاد و امینه چشم در چشم [همون فیس تو فیس خودمون!]»، «نویسنده و قهرمان‌های داستانش»، «چند گزیده از چند کتاب گزارش، خبر، نامه اداری و...»، «امینه پاکروان تمام شد»، «پاکروان در مشهد»، «رخت دامادی» و «قهرمان دوست‌داشتنی».

کلیپ انگیزشی سایت محمدرضا تیموری

در قسمتی از این رمان می‌خوانیم:

جنگی را گویا تدارک دیده بودند علیه مردم. اما هنوز سربازان بیرون حرم بیشتر بودند و آن هم به این خاطر بود مبادا اوضاع شهر به هم بریزد که داخل مسجد و آن جمعیت را می‌شد کنترل کرد اما هیاهو و آشوب مردم را نه.

دعای ندبه را آغاز کردیم که کسی داخل مسجد گوهرشاد آمد و گفت من از جانب استاندار آمده‌ام. پیغام این بود که متفرق شوید و اگر درخواستی دارید استاندار در بست بالا منتظر شماست.

گفتم ما برای مذاکره با استاندار اینجا جمع نشده‌ایم.

چاپار استاندار رفت اما گویا بیرون از مسجد جنگی آغاز شده بود.

سربازها با سرنیزه و قنداق تفنگ و مردم با هرچه در دستشان بود به جان هم افتاده بودند.

عده‌ای بر درشکه‌هایشان سنگ بار زده بودند و برای مردم آورده بودند تا از خود به سنگ دفاع کنند.

سربازها هم که سر و بدنشان زخمی از سنگ‌ها شده بود، فرمان شلیک گرفتند.

این کتاب با ۱۹۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۳ هزار تومان منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری مهر

امروز ایران نماد یک نظام سیاسی مستقل است/ امام راحل، شخصیتی ملکوتی بود


ابوترابی فرد

امام جمعه موقت تهران گفت: باید راه را برای حضور دین در همه لایه‌های مدیریت جامعه هموار کنیم و مدیران ارشد و میانی کشور بدانند این نظام، اسلامی است و نظام اسلامی باید بر اساس آموزه‌ها و اخلاق دینی و مدیریت اسلامی هدایت و مدیریت شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در مراسم ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب در مصلی امام خمینی (ره) تبریز، اظهار کرد: انبیا الهی برای مدیریت انسان و جوامع انسانی و همچنین مدیریت جامعه بشری از سوی خداوند متعال در خدمت بشریت قرار گرفتند و حوزه مدیریت‌شان نیز انسان سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی بود؛ رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم به این سه حوزه اشاره دارند.

مطلب پیشنهادی : نامه عاشقانه محمدرضا تیموری

وی با اشاره به آیه مبارکه "لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ" اظهار کرد: تمدن توحیدی و اسلامی تمدنی است که انقلاب اسلامی هدف گذاری کرده است.

وی در تشریح ابعاد مختلف امنیت از منظر قرآن، اظهار کرد: اگر امروز در خیابان‌های اروپا در ساعاتی از روز امنیت است، به دلیل دوربین‌های متعدد کنترل‌کننده و پلیسی است که با سرعت در محل حضور می‌یابد؛ این امنیت برآمده از قدرت پلیسی است، اما امنیت مورد نظر قرآن امنیت و عدالت برآمده از تربیت انسان است.

ابوترابی‌فرد با بیان این‌که انقلاب اسلامی نیز در همین مسیر حرکت کرده و این اهداف برآمده از قرآن را دنبال می‌کند، افزود: طبق گفته قرآن کریم و امیرالمومنین (ع) برای تحقق این اهداف، نیازمند یک نظام سیاسی هستیم که راه را برای حرکت جامعه‌ بشری به سوی افق‌های بلند هموار کند.

وی با بیان این‌که داشتن رهبری صالح، نیاز این نظام سیاسی است، افزود: مهم‌ترین رکن در ساختن یک نظام سیاسی مبتنی بر آموزه‌های دینی "رهبری صالح" است؛ لذا انبیا مبعوث شدند تا این رهبری را در دست بگیرند.

وی با بیان این‌که "قدرت" زمینه تربیت، هدایت و تعالی جامعه را فراهم کرده و انسان بدون قدرت نمی‌تواند قدمی بردارد، افزود: چنانچه اگر رزمندگان ما قدرت نداشتند دفاع مقدس به نماد اقتدار ایران تبدیل نمی‌شد و اگر نیروهای مسلح کشور امروز با قدرت در صحنه حضور نداشتند، مگر احساس امنیت می‌کردیم؟

وی با تاکید بر این‌که در این رابطه باید منشأ قدرت را مورد توجه قرار دهیم، اظهار کرد: گاهی قدرت در دست افراد است چون سرنیزه در اختیار آن‌هاست، این نوع قدرت ماندگار و اثرگذار نیست و آنانی که بر سر این نیزه می‌نشینند محکوم به فنا هستند؛ همچون دیکتاتورهای منطقه، رژیم صهیونیستی و رژیم عربستان که بر سر نیزه نشسته اند و محکوم به نابودی‌اند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که پادشاهان خائن "پهلوی و قاجار" بر سرنیزه حکومت کردند و حکومت‌شان ضعیف و ناپایدار بود، افزود: قدرت باید قدرت برآمده از علم باشد؛ از نظر قرآن قدرت برآمده از علم، ایمان، عدالت و تقوا، قدرت نام دارد.

وی با بیان این‌که باید شایسته‌ترین، تواناترین، داناترین و دانشمندترین و فردی اقوی، رهبری جامعه اسلامی را در دست بگیرد، خاطرنشان کرد: در زمان غیبت امام معصوم (ع) باید برترین فرد را به عنوان رهبر شناسایی کرد و نظریه سیاسی ولایت فقیه، ترجمه کلام حضرت علی (ع) است، بر این اساس که در زمان غیبت امام معصوم، ولایت امر و زعامت، مدیریت و هدایت جامعه اسلامی باید در دست عالم فقیه، عادل، صالح، مدیر و مدبر قرار گیرد.

ابوترابی‌فرد با تاکید بر این‌که امام راحل، شخصیتی ملکوتی بود که ویژگی‌های رهبری صالح را داشت و در رأس جامعه قرار گرفت و همراهی مردم را نیز داشت، بیان کرد: امروز نیز رهبر انقلاب به دلیل حضور و مشارکت ملت ایران و بیعت‌های متعدد مردم با ایشان، به عنوان یک فقیه عادل، عالم، آشنا با مصالح و منافع ملت اسلام و ایران در جایگاه "رهبری صالح جامعه اسلامی" قرار گرفته اند و این مهم‌ترین اصل در نظام اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که رمز اقتدار ما داشتن امتی عالم، بصیر و شجاع و همچنین رهبری صالح، عالم، فقیه و برگزیده توسط ملت ایران است، افزود: انتخاب این رهبری صالح برای ما اقتدار آفریده است.

وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری نیز بر اندیشه‌های سیاسی امام راحل تاکید دارند و راه افزایش اقتدار ملت اسلام را تداوم راه امام (ره) می‌دانند، بیان کرد: حضور ملت ایران در صحنه‌های مختلف، مدیریت نظام سیاسی بر اساس اسلام و آموزه‌های قرآنی، آزادی و استقلال ملت ایران و ایستادگی انقلاب در برابر استکبار از جمله ارکان اندیشه سیاسی امام راحل است.

وی با تاکید بر اهمیت حضور در صحنه‌ ملت‌ها، اظهار کرد: امروز در عراق، یمن، سوریه، فلسطین، لبنان ملت‌ها حضور یافته‌اند و حضور ملت‌ها راه را برای حضور اندیشه انقلابی اسلام هموار کرده و جبهه واحد اسلامی و جبهه مقاومت خلق شده است که ستون فقرات این جبهه ملت‌های مسلمان منطقه هستند؛ لذا آمریکا باید هر روز شاهد یک عقب نشینی و فروپاشی دستگاه دیکتاتوری باشد.

امام جمعه موقت تهران استقلال ملت ایران را از ارکان نظریه سیاسی امام راحل عنوان کرد و افزود: امروز ایران نماد یک نظام سیاسی مستقل بوده و این استقلال مایه عزت مردم ایران است و اقتدار جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل ایستادگی در برابر نظام سلطه است.

وی با بیان این‌که امام راحل از سال ۴۲ ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های مسلط جهان به‌ویژه آمریکا را کلید زدند، افزود: امروز بیش از ۵۵ سال گذشته است و با نگاهی به تاریخ، آیا نقطه‌ای بوده که اندیشه و راه امام راحل و ملت ایران در این رویارویی از آمریکا و نظام حاکم بر جهان شکست بخورد؟

ابوترابی‌فرد تشریح کرد: این حاکمان تازه به دوران رسیده آمریکا گویا تاریخ را نخوانده‌اند. وزیر خارجه آمریکا سال قبل سخنی گفت و ۱۲ شرط برای مذاکره تعیین کرد که امروز در مقابل جهان از سخن خود بازمی‌گردد و می‌گوید: ما برای مذاکره هیچ پیش شرطی نداریم و منتظر تماس ایران هستیم؛ در همین انتظار بمانید.

وی با بیان این‌که اینان همان قداره بندان سال گذشته‌اند که فکر می‌کردند با آشوب‌های خیابانی جمهوری اسلامی را در موضع ضعف قرار می‌دهند، گفت: اما دیدند با راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن و روز قدس، جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت بالاتر قرار گرفت.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که به فضل خدا بر مشکلات فایق خواهیم آمد، افزود: مردم از مسئولان و مدیران اجرایی مطالبه دارند که با دانش، عقلانیت، دیانت، تعهد، انگیزه و حضور کامل، مشکلات را رصد کرده و با همبستگی راه را برای برون آمدن از مشکلات هموار کنند.

مطلب پیشنهادی : کلیپ انگیزشی محمدرضا تیموری

وی در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش و حضور مسئولان استان و همچنین اکیپ‌های آتشنشانی در جریان آتش‌سوزی بازار تبریز، اظهار کرد: در این جریان حضور و تدابیر شایسته‌ای انجام شد که باید در تمامی حوادث این حضور جدی و پرشور را داشته باشیم تا به یاری خدا بر مشکلات فایق آییم.

منبع : ایسنا

نگاهی به ۵ کتاب پرمخاطب آموزشی انتشارات ساقی


انتشارات ساقی

بازار کتاب را که بگردید، مملو است از محصولات آموزشی برای دوستداران سینما. کتاب‌هایی که نام‌های جذاب و ادعاهای بزرگی دارند اما کمتر می‌توان از دل آنها چیزی برای ساخت یا تحلیل خوب یک فیلم دست و پا کرد.

به گزارش مشرق، بازار کتاب را که بگردید، مملو است از محصولات آموزشی برای دوستداران سینما. کتاب‌هایی که نام‌های جذاب و ادعاهای بزرگی دارند اما کمتر می‌توان از دل آنها چیزی برای ساخت یا تحلیل خوب یک فیلم دست و پا کرد. آنچه بیشتر می‌بینیم قاعده‌های کلی، بدیهی‌گویی و تکنیک‌های پیش پا افتاده است که مخاطب کمتر می‌تواند آن را به عنوان الگوی فعالیت هنری‌اش برگزیند. اما در این میان نشر ساقی سال‌هاست تمرکز ویژه‌ای بر محصولات سینمایی خود داشته و بخش زیادی از کتاب‌های آموزشی جریان‌ساز در حوزه سینما به این انتشارات تعلق دارد. از سویی چند سالی می‌شود تمرکز ساقی بر محصولات ترجمه‌ای بیشتر شده؛ تمرکزی که موجب ترجمه و چاپ آثار اثرگذاری در این حوزه شده است. وجه مشترک همه این آثار «کاربردی» بودن برای مخاطب است؛ ویژگی‌ای که فرق بین کتاب آموزشی خوب و بد را می‌تواند تعیین کند. عایدی خواننده از این کتاب در میدان فیلمسازی بسیار قابل توجه است و این را می‌توان از اقبال فیلمسازان به برخی کتب این انتشارات مشاهده کرد. از سوی دیگر این نشر با اهتمام جدی به تالیف کتب آموزشی و تحلیلی در حوزه هنر توانسته کتاب‌های درخوری را خلق کند. از همین رو در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۵ اثر از تازه‌ترین آثار آموزشی پرمخاطب این انتشارات.

اسطوره‌های ماندگار در بن‌بست خلاقیت!
خلاقیت، ویژگی اصلی یک نویسنده است که بدون آن دیگر نویسندگی معنایی ندارد و به هر اندازه که خلاقیت کنترل شده‌اش در آثار او تجلی پیدا کند، متن درخشان‌تری را از او شاهد خواهیم بود. اما بسیاری از اوقات انسان به بن‌بست خلاقیت می‌رسد و خلق کاراکتر و پیشبرد داستانش با موانع مختلف رو به رو می‌شود. زمانی که الگوهای سنگین داستان‌نویسی و راه‌حل‌های مختلف، نویسندگان خالق اثر را درمانده می‌کند، درست در همین زمان «۴۵ کهن‌الگوی شخصیت» می‌تواند راهی برای درمان این مشکل به حساب آید؛ پناه بردن به الگوهای اسطوره‌ای داستان‌نویسی برای خلق شخصیت‌های اصیل که به بسیاری از نویسندگان برای پیشبرد داستان‌شان کمک می‌کند؛ همان‌گونه که «ویکتوریا لین اشمیت» نویسنده این کتاب در مقدمه آورده است: «قصد من از معرفی این کهن‌الگوها نشان دادن شخصیت‌های منحصربه‌فردی است که آماده کمک به شما هستند. هنگامی که ایده اساسی کهن‌الگوها را آموختید، می‌توانید هر کاری که دوست دارید با آنها بکنید. آنها بدرستی پایه و اساس و شالوده‌ای هستند که شخصیت‌های شما روی آنها بنا خواهد شد. آنها به داستان‌های شما زندگی و انرژی
خواهند افزود».

مطلب پیشنهادی : https://mohamadrezateimouri.com/inspiring-clip/

رهایی از شر قاب‌های بی‌در و پیکر!
قیمت پشت جلد «لنزبازی» ۴۵ هزار تومان است، آن هم با احتساب افزایش هزینه کاغذ و چاپ اما اگر بخواهید تمام محتوای آموزشی این کتاب را در جایی دیگر پیدا کنید، قطعاً هزینه چند ده برابری خواهید داشت. کلاس‌های آموزشی شناخت لنز و کاربردش نمی‌توانند همه مطالب این کتاب را با این جزئیات بیاموزانند و هزینه حضور در آنها به‌صورت چشمگیری گزاف است. یادگیری به‌واسطه تجربه نیز سال‌های سال زمان می‌برد و فرصت‌های بسیاری را از فرد می‌گیرد تا بتواند به آنچه می‌خواهد برسد. کتاب «داوود مرادیان» ماحصل یک عمر تجربه او در شناخت و تحلیل لنز است و می‌توان آن را یک کارگاه تجربه‌گرا دانست که برای مخاطبش کاملاً کاربردی به نظر می‌رسد. «لنزبازی» را می‌توان یک دایره‌المعارف کاربردی لنز دانست که بسته به شرایط مختلف راهنمای دقیقی برای عکاس‌ها، فیلمبرداران و کارگردان‌هاست تا بتوانند بهترین قاب و درست‌ترین لنز را انتخاب کنند. مطالعه و استفاده از «لنزبازی» قطعاً می‌تواند بسیاری از اشتباهات فاحش در تصویربرداری را از صفحه تلویزیون و پرده سینما دور کند و از همین رو مرادیان بابت خلق این اثر و نشر ساقی برای انتشارش شایسته ستایش هستند.

هنر کنش کلامی برای همه چیز
در ۲ سال اخیر قطعاً «دیالوگ» در لیست پرفروش‌ترین‌های انتشارات ساقی بوده است؛ کتابی با موضوع هنر دیالوگ‌نویسی که «رابرت مک‌کی» از برجسته‌ترین اساتید نویسندگی آن را به رشته تحریر درآورده است. کتاب «داستان؛ سبک، ساختار و اصول فیلمنامه‌نویسی» مشهورترین اثر مک‌کی است که در ایران نیز به‌عنوان اثری جریان‌ساز و محبوب در میان فیلمنامه‌نویسان شناخته می‌شود. او بعد از ۱۹ سال از انتشار این کتاب، «دیالوگ» را وارد بازار نشر کرد و اکنون این اثر او نیز با استقبال خوبی مواجه شده است. «دیالوگ» به‌صورت کاملاً تجربه‌گرا و کارگاهی نوشته شده و از همین رو بسیار کاربردی و قابل توجه است. همان‌طور که در کتاب آمده، بدون دیالوگ گویا و پرمعنی، رویدادها فاقد عمق هستند، شخصیت‌ها بعد ندارند و داستان‌ها تخت می‌شوند. دیالوگ، بیشتر از هر شیوه دیگر شخصیت‌پردازی (جنسیت، سن و سال، رخت و لباس، طبقه اجتماعی، شکل و شمایل) این قدرت را دارد که داستان را از طریق لایه‌های متعدد زندگی ارتقا دهد و به این ترتیب، یک نقل و بیان صرفاً بغرنج را به نمایش کاملی از پیچیدگی، ترفیع می‌دهد.

مطلب پیشنهادی : https://mohamadrezateimouri.com/law-of-attraction-new/

الف، ب، پ، ت تصویر...
کتاب «مفاهیم و تکنیک‌های فیلمبرداری» از جمله کتاب‌های تالیفی موفقی است که سال‌هاست به عنوان مرجع مکتوب دانش‌پژوهان فیلمبرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. «محمد رحیمی» در این کتاب از هیچ مفهوم ساده و ابتدایی فیلمبرداری عبور نکرده و مخاطب خود را تا حدبالایی از دنیای پیچیده فیلمبرداری همراهی می‌کند. این کتاب مصور با تشریح اصطلاحات تخصصی فیلمبرداری و تنظیمات دوربین‌های دیجیتال، راهنمای بسیار جامعی برای آشنایی با تجهیزات تصویربرداری و استفاده از دوربین به حساب می‌آید. این آشنایی صرفاً به ابعاد فنی دوربین بسنده نمی‌کند و بخش زیادی از این کتاب به راهنمایی خوانندگان برای انتخاب کادر، لنز و ترکیب‌بندی صحیح تصویر باز می‌گردد که تا حدی با «لنزبازی» نیز همپوشانی پیدا می‌کند. از همین رو این اثر را می‌توان یک راهنمای عملی و تئوریک جامع از فیلمبرداری دانست که مخاطب حرفه‌ای و مبتدی توأمان می‌توانند از آن استفاده کنند. «الفبای تصویر و فیلمبرداری» صفت درخوری برای این کتاب به حساب می‌آید و می‌توان ادعا داشت کمتر مساله‌ای در حوزه تصویربرداری را می‌توان یافت که رحیمی در این کتاب به نگارش
در نیاورده باشد.

یک عمر روی کاغذ!
شیوه تاریخ شفاهی یکی از راه‌های مهم انتقال تجربه به حساب می‌آید و می‌توان آن را محصول تجربه‌های یک عمر زندگی یک شخصیت برجسته دانست. در واقع تاریخ شفاهی می‌تواند انتقال‌دهنده آموخته‌های یک عمر باشد که در لابه‌لای صفحات کاغذ آرام گرفته‌اند. مجموعه ۵ جلدی «پیشگامان سینمای مستند ایران» نیز به همت «همایون امامی» تلاش دارد پیشینه سیر تحولی سینمای مستند ایران را از حوزه شفاهی و از سینه کسانی که سینمای مستند را بنیان گذاشته‌اند، بیرون بکشد و ثبت کند. تاریخ شفاهی «منوچهر طیاب» از بزرگان مستندسازی ایران نخستین کتاب این مجموعه را تشکیل می‌دهد که به همت انتشارات ساقی به چاپ رسیده است. در این کتاب که «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نام گرفته است، ۴ روایت از منوچهر طیاب ارائه شده است؛ نخست طیاب به روایت فیلم‌هایش، دیگری طیاب به روایت خودش که در واقع گفت‌وگویی تفصیلی با این کارگردان سینمای مستند به حساب می‌آید، سپس طیاب به روایت دیگران که شخصیت‌هایی چون روبرت صافاریان، محمد تهامی‌نژاد، خسرو سینایی، ناصر فکوهی و… گفت‌وگوهایی تفصیلی پیرامون این شخصیت داشته‌اند و در نهایت فیلم‌شناسی منوچهر طیاب که کتاب با آن به پایان می‌رسد


منبع : مشرق نیوز